Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2012

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΚΤΗ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΤΟ "MASTER PLAN"




ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΚΤΗ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΣΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ

MASTER PLAN ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2010
Υπεύθυνος Ανάπτυξης Έργου Γιώργος Αραχωβίτης, Αρχιτέκτων

4

Α. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Στηριγμένο στην ιδέα του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του
Ο.Λ.Π. κ.Γ.Ανωμερίτη για την δημιουργία «Πολιτιστικής Ακτής» στην περιοχή
του λιμανιού, από τον καιρό που ήταν υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας (2002),
το ακόλουθο κείμενο περιγράφει και εξειδικεύει προτάσεις για τον σχεδιασμό
της Γενικής Διάταξης (
Master Plan).
Στοχεύει στον διαχωρισμό της Πολιτιστικής Ακτής από τη Λιμενική
Ζώνη, στην οριοθέτηση των χρήσεων των περιοχών και τον καθορισμό των
λειτουργιών τους, διαδικασία απαραίτητη για την περαιτέρω προώθηση του
Έργου μέσω Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών
5

Β. ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Στόχος του Έργου της διαμόρφωσης της Πολιτιστικής Ακτής, του Αστικού Σχεδιασμού της και της πραγματοποίησης του είναι:
• Η δημιουργία ενός συγκροτήματος «γειτονιάς» Μουσείων, Θεματικού Πάρκου, χώρων
έκθεσης και παραγωγής τέχνης, Πάρκου και ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων.
• Η δημιουργία ενός πνεύμονα παιδείας τέχνης και αναψυχής στην καρδιά του Λιμανιού,την Ηετιώνεια Ακτή.
Το έργο της Πολιτιστικής Ακτής αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους κρίκους στην φιλόδοξη αλυσίδα μιας σειράς μεγάλης κλίμακας επεμβάσεων για το δεκαετές πλάνο της γενικότερης αναμόρφωσης του Λιμανιού.
Αφορά μια σημαντικής κλίμακας αστική ανάπλαση στην πόλη του Πειραιά που θα αποδώσει σημαντικό τμήμα του Λιμενικού Χώρου στο δημόσιο χώρο, μεταπλάθοντας παλιές εγκαταλελειμμένες λιμενικές εγκαταστάσεις σε χώρους πολιτισμού, αναβαθμίζοντας την αρχαιολογική περιοχή και ανοίγοντας την στο κοινό.
Θέτει τη βάση για την ενοποίηση της Ηετιώνειας Ακτής:
Από τη μια πλευρά με τις υπόλοιπες Πολιτιστικές και Τουριστικές δραστηριότητες του Λιμανιού, της Ακτής Λέοντος, (εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο του ΟΛΠ, αποβίβαση τουριστών από κρουαζιερόπλοια, ξενοδοχεία κλπ) μέσω μιας υποθαλάσσιας επικοινωνίας πεζών.
Από την άλλη πλευρά με τον Δήμο Δραπετσώνας μέσω της επέκτασης και της
διαμόρφωσης ενός νέου Πάρκου και των συνδετήριων προτεινόμενων πεζογεφυρών πάνω από τη Λ. Κέκροπος.

Παράλληλα με συμφωνία ΟΛΠ – ΓΑΙΑΟΣΕ θα ενοποιηθούν οι χώροι του εγκαταληφθέντος σιδηροδρομικού σταθμού Πειραιά του ΟΣΕ, με τη δημιουργία Μουσείο Σιδηροδρόμων και σιδηροδρομικής βιομηχανικής τέχνης, ανάδειξης του παραδοσιακού κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού Αγίου Διονυσίου – έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ – και ενιαίου χώρου πρασίνου και επισκεψιμότητας.
Με την υλοποίηση του το Έργο αυτό θα αλλάξει τα δεδομένα της ευρύτερης περιοχής

Θα αναμορφώσει την τρέχουσα αντίληψη για το Λιμάνι κάνοντας το ελκυστικό και
ιδιαίτερο, τοποθετώντας τον πολιτισμό στην καθημερινότητα του.
Θα αυξήσει την επισκεψιμότητα του και τη φήμη του, διαμορφώνοντας ένα σημείο
αναφοράς και έναν τόπο προορισμού ευρύτερων κοινωνικών ομάδων. Δεδομένου ότι
οι αφιξοαναχωρήσεις τουριστών κρουαζιέρας θα ανέλθουν το 2015 σε 4 εκατομμύρια
επιβάτες, θα τοποθετήσει τον Πειραιά στην λίστα των σημαντικότερων και άξιων επισκέψεως Πόλεων – Λιμανιών του κόσμου.

Στόχος του ΟΛΠ είναι να γίνει ο Πειραιάς Πύλη Τουρισμού και Πολιτισμού.7

Γ. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Η κεντρική ιδέα της ανάπτυξης της Πολιτιστικής Ακτής πηγάζει από την ίδια τη ζωή και τη λειτουργία του λιμανιού, χώρου με διαρκή κίνηση και μεγάλη επισκεψιμότητα, διαφορετικών ανθρώπων, σε όλη τη διάρκεια του 24ώρου, με ανάμιξη λειτουργιών με διαρκή προβολή και οπτική έκθεση σε μεγάλο πλήθος ατόμων (ταξιδιώτες, εργαζόμενοι κλπ).
Eίναι η ιδέα της ανάμειξης αντίστοιχα του πλήθους και της πολυμορφίας των λειτουργιών μιας Πολιτιστικής ενότητας σε όλες της τις εκφράσεις.

Εκφράζεται με: • την ιδιαιτερότητα που έχει ο χώρος, της άμεσης σχέσης με την καθημερινή λειτουργία του λιμανιού
• την ανάμειξη των λειτουργιών και όχι το διαχωρισμό τους ( χώροι μουσειακοί, εκθεσιακοί και συγχρόνως παράλληλοι χώροι για διδασκαλία και παραστάσεις διαφόρων εκφράσεων τέχνης όπως: χορός, μουσική, ηχοληψίες, ζωγραφική, γλυπτική, τραγούδι, διαλέξεις κλπ)
• τη λειτουργία ταυτόχρονα σαν χώρος παραγωγής πολιτιστικής δραστηριότητας και όχι μόνο σαν έκθεση και διακίνηση παραγόμενων έργων τέχνης (π.χ. δυνατότητα διάθεσης χώρων εργασίας (
studio) για μία περίοδο σε καλλιτέχνες, φιλοξενία καλλιτεχνών κλπ.
• την προώθηση και επέκταση του Αστικού Σχεδιασμού μέσα στο χώρο του λιμανιού με τη δημιουργία όλων αυτών των πολιτιστικών δραστηριοτήτων στις υπάρχουσες σημαντικής κλίμακας κτιριακές εγκαταστάσεις.
Με την παράλληλη δημιουργία κοινοχρήστων χώρων, δίκτυο πεζοδρόμων, πλατειών,
περιοχών πρασίνου, που θα περιβάλλουν και θα ενοποιούν τις διάφορες λειτουργίες και θα διαμορφώνουν ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο περιβάλλον, βασισμένο στη φιλικότητα και στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης.8

Δ. ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ (
MASTER PLAN)

Για τη υλοποίηση της ιδέας της Πολιτιστικής Ακτής βασική προϋπόθεση είναι η εκπόνηση Προκαταρκτικής Μελέτης για το σύνολο της περιοχής όπου θα παρουσιάζεται η Γενική
Διάταξη (
Master Plan) όλων των προτεινόμενων δραστηριοτήτων.
Ειδικότερα στο
MASTER PLAN θα προσδιορίζονται οι χρήσεις ανά περιοχή καθιστώντας έτσι σαφή τα όρια: • Μεταξύ Πολιτιστικών και Λιμενικών δραστηριοτήτων. Διάκριση αναγκαία από τη στιγμή που η Πολιτιστική Ακτή και η Λιμενική Ζώνη συνυπάρχουν και συλλειτουργούν παράλληλα και όχι ανταγωνιστικά η μία στην άλλη.
Έχει σαν στόχο την εξασφάλιση κατά κύριο λόγο της απρόσκοπτης λειτουργίας του Λιμανιού.
• Μεταξύ των οικοπέδων των κτιρίων τα οποία θα εξυπηρετούν τις συγκεκριμένες χρήσεις και του κοινόχρηστου Περιβάλλοντα Χώρου.
Η έκταση της υπό διαμόρφωσης περιοχής νότια της λεωφόρου Κέκρωπος είναι περίπου 110.850,00 τ.μ. και βόρεια της λεωφόρου είναι 21.200,00 τ.μ.,

Η συνολική έκταση αθροίζει 132.050,00τ.μ.. στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και
64 στρ., τα οποία αποτελούν το γειτονικό πάρκο και τους πρώην χώρους ΟΣΕ.9

1. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Η ευρύτερη ενότητα της Πολιτιστικής Ακτής του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς
περιλαμβάνει:
• Το βασικό τμήμα της Ηετιώνειας Ακτής που περιβάλλει τα κτίρια των αποθηκών, το
κτίριο του
Silo και τις δύο δεξαμενές στην Α φάση, και ολόκληρη την Ηετιώνειας Ακτή,
συμπεριλαμβανομένου του χώρου ελλιμενισμού νοτιοανατολικά στην τελική φαση.
• Τον σημερινό υπαίθριο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων δυτικά της εισόδου στις λιμενικέςεγκαταστάσεις και νότια της Λ. Κέκροπος.
• Έκταση περιβάλλοντος χώρου γύρω από την Πέτρινη Αποθήκη
• Όλη την έκταση των εγκαταστάσεων της περιοχής Καστράκι
• Την περιοχή που καταλαμβάνει η Πυροσβεστική Υπηρεσία
• Την περιοχή βόρεια και κατά μήκος της Λ. Κέκροπος
• Την περιοχή του πρώην ΟΛΠ και ΟΣΕ μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και φυσικά το ήδη υπάρχον πάρκο Δραπετσώνας.
• Την Ακτή Βασιλειάδη στη Β φάση
Ολόκληρη η περιοχή εκτιμάται ότι καταλαμβάνει επιφάνεια 196 στρ. Στην ανάλυση που
aκολουθεί η έκταση της περιοχής περιγράφεται πιο συγκεκριμένα.

2. ΧΡΗΣΕΙΣ

2.1 Χρήσεις κτιριακών Εγκαταστάσεων
Οριοθετήθηκαν οι περιοχές των χρήσεων των πολιτιστικών κτιριακών χώρων και
διακρίθηκαν οι ακόλουθες Κτιριακές Λειτουργικές Ενότητες
• Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης του Πειραιά
• Εθνικό Ναυτικό Μουσείο και Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
• Μουσείο Μετανάστασης
• Θεματικό Πάρκο
• Κτίριο Εκθέσεων και άλλων Πολιτιστικών Λειτουργιών
• μικρή Εμπορική και Ψυχαγωγική Ζώνη
• Χώρος
Parking
• Δεξαμενές
• Μουσείο Σιδηροδρόμων και Σιδηροδρομικής Βιομηχανικής Ιστορίας
• Ενυδρείο (στη Β φάση)
Ιδιαίτερος χώρος θα αποδοθεί για την εγκατάσταση του Μνημείου του «Ανώνυμου
Ναυτικού» στην Ηετιώνεια Ακτή στη τελική φάση
2.2 Χρήσεις περιβάλλοντος Κοινοχρήστου Χώρου:
• Πάρκο
• Χώροι Πρασίνου
• Πλατείες, καθιστικά
• Πεζόδρομοι,περίπατοι, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι
• Μικρές εγκαταστάσεις
• Υδάτινες επιφάνειες, κανάλια
• Υπαίθριο
Parking
• Λειτουργία
monorail

3 ΕΦΙΚΤΟΤΗΤΑ
MASTER PLAN

Για την εφικτότητα της λειτουργίας του
Master Plan, όσον αφορά την απρόσκοπτη
λειτουργία του Λιμανιού, τις διανοίξεις υδάτινων περιοχών, καναλιών κλπ, το
sυντονισμό της
κυκλοφορίας αυτοκινήτων (έξοδοι – είσοδοι
parking, στάθμευση τουριστικών λεωφορείων
κλπ) θα χρειαστεί η συνδρομή και άλλων ειδικοτήτων όπως: Συγκοινωνιολόγου, Λιμενικού,Περιβαλλοντολόγου.
Για τα θέματα της αξιοποίησης του χώρου του πρώην ΟΛΠ/ΟΣΕ θα υπάρξει χωριστή
έκθεση μετά την ίδρυση της εταιρείας εκμετάλλευσης ΟΛΠ/ΓΑΙΑΟΣΕ.

4 ΦΑΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
MASTER PLAN

Διαμορφώνεται σε τρεις φάσεις η υλοποίηση του
Master Plan.
4.1 Η πρώτη φάση αφορά τη διατήρηση της λειτουργίας και του ελλιμενισμού των
πλοίων στην Ακτή Βασιλειάδη.
Σε αυτή την περίπτωση διασπάται η ενιαία λειτουργία της Πολιτιστικής Ακτής, λόγω
της αποκοπής της περιοχής του Μουσείου Μεταναστών από τον υπόλοιπο χώρο. Η ενιαίαλειτουργία «αποκαθίσταται» με τη δημιουργία πλατιάς λουρίδας πεζών, ποδηλάτων και ζώνης πρασίνου γύρω στα 10-15 μ. παράλληλα της Λεωφόρου Κέκροπος σε όλη την έκταση
της υπό μελέτη περιοχής περιλαμβανομένης και της Ακτής Βασιλειάδη.
Σε αυτή τη φάση προτείνεται επίσης η πεζοδρόμηση της οδού Οδ. Ανδρούτσου ώστε
nαδιευκολυνθεί και να αναδειχθεί η λειτουργία του Αρχαιολογικού Μουσείου.

4.2 Η δεύτερη φάση αφορά την ενοποίηση όλου του χώρου της Πολιτιστικής Ακτής
με κατάργηση της συγκεκριμένης περιοχής ελλιμενισμού στο τμήμα μπροστά από το
Μουσείο Μεταναστών και παραχώρηση του χώρου της Ακτής Βασιλειάδη στην πολιτιστική Ακτή. Καταργείται ακολούθως και η εντός της λιμενικής ζώνης λωρίδα κίνησης των αυτοκινήτων.Στο νέο χώρο προτείνεται:
• δημιουργία ενυδρείου
• πλατεία και καθιστικά
• δημιουργία φυσικής διαμόρφωσης σ’ όλη την έκταση της ακτής πίσω από το ΜουσείοΜεταναστών με βράχια και διαμόρφωση χώρων εστίασης

• περιμετρικός πεζόδρομος γύρω από το Μουσείο Μεταναστών για την καλύτερη πρόσβαση

προς την Ακτή.

Σε αυτή τη φάση θα εξεταστεί η δυνατότητα πεζοδρόμησης και της οδού Κανάρη μέχρι την οδό Οδ. Ανδρούτσου, ώστε το Αρχαιολογικό Μουσείο και ο παρακείμενος Αρχαιολογικός
Χώρος να αποτελέσουν μία ενότητα, διαμορφώνοντας ένα Αρχαιολογικό Πάρκο.
4.3. Στην Τρίτη φάση κι εφόσον καταργηθεί εντελώς ο ελλιμενισμός πλοίων στην
Ηετιώνεια Ακτή, αποδίδεται όλος ο χώρος, μέχρι τον εσωτερικό δρόμο κυκλοφορίας
λιμανιού, στην Πολιτιστική Ακτή.
Προτείνεται η δημιουργία:
• μεγάλης πλακόστρωτης πλατείας για μεγάλες υπαίθριες εκδηλώσεις
• χώρου φυσικού πρασίνου χαμηλού και υψηλού και διατήρηση των υπαρχόντων
δέντρων• πεζοδρόμων, καθιστικών, καναλιών
• μεγάλης περιμετρικής έκτασης – «κατάστρωμα», η οποία χαράζει ένα μεγάλο περιμετρικόστη θάλασσα πεζόδρομο σ’ όλη την έκταση του χώρου
• χώρου για την εγκατάσταση μνημείου του «Ανώνυμου Ναυτικού»12

Η φάση αυτή απαιτεί τη λειτουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού μετά το μόλο Κράκαρη,ως συνέχεια της Ακτής Βασιλειάδη, σε μέρος της θαλάσσιας ζώνης του ΟΛΠ σε μικρόμέρος της περιοχής πρώην Λιπασμάτων. Η μεταφορά των πλοίων προς την Κρήτη στηνπεριοχή αυτή, πρέπει να γίνει:
α) λόγω του μεγέθους τους και
β) λόγω υποχρέωσης εφαρμογής κανόνων
ISPS.

5. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ MASTER PLAN

5.1.
Χρήσεις Κτιριακών Εγκαταστάσεων
5.1.1. Αρχαιολογικό Μουσείο Πόλεως Πειραιά
Τοποθετείται στις εγκαταστάσεις του κτιρίου του ΟΛΠ στο «Καστράκι».
Καθορίζεται το όριο της περιοχής μελέτης του Μουσείου.
Το εμβαδόν της επιφανείας του οικοπέδου ορίζεται σε 9.760μ2.
Προτείνεται η κατεδάφιση όλων των κτισμάτων και η διατήρηση μόνο του ισογείου ουκτιρίου επί της οδού Οδ. Ανδρούτσου το οποίο λειτουργεί σήμερα σαν Συνεργείο, ίσως καιμέρους της πυλωτής και ορόφου, αναλόγως των επιλογών της αρχαιολογικής υπηρεσίας.
Το εμβαδόν του ισογείου κτίσματος (σημερινό συνεργείο) είναι 3.200μ2 και του
συνολικού 7.000μ2.

Ανάλογα με το λειτουργικό Πρόγραμμα που θα διαμορφωθεί και τις απαιτούμενες
ανάγκες σε επιφάνεια, οι χώροι του Μουσείου έχουν τη δυνατότητα να επεκταθούν ισόγειαπρος τη νότια πλευρά του οικοπέδου, δημιουργώντας εσωτερικά αίθρια για φωτισμό,αερισμό και εκτόνωση.
Το λειτουργικό Πρόγραμμα και οι απαιτούμενες επιφάνειες θα εκπονηθούν σε
συνεργασία με το Υπ. Πολιτισμού.
Προτείνεται όλα τα δώματα του κτιρίου του Μουσείου να διαμορφωθούν σε ένα ενιαίοβατό επισκέψιμο ελεύθερο χώρο, με θέα και πρόσβαση προς τον παρακείμενο ΑρχαιολογικόΧώρο και το Λιμάνι.
Η πρόσβαση προς τον αρχαιολογικό χώρο επιτυγχάνεται με πεζογέφυρες πάνω από τηνοδό Κανάρη.

Πρόθεση είναι να δημιουργηθεί ένας περίπατος ο οποίος διερχόμενος μέσα από τις
Ηετιώνειες Πύλες να ενοποιεί τον υπαίθριο χώρο του Μουσείου με τον Αρχαιολογικό
Χώρο. Οι περιοχές αυτές είναι ελεγχόμενες. Προσβάσιμες γίνονται μόνο μέσα από το

Αρχαιολογικό Μουσείο.
Στο φυτεμένο δώμα μπορεί να εγκατασταθεί το
cafe- restaurant του Μουσείου14

5.1.2 Εθνικό Ναυτικό Μουσείο – Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

Τοποθετείται στις εγκαταστάσεις που λειτουργούσαν οι διακομετακομιστικές αποθήκεςτων σιτηρών (
Silo).
Εξαιρετικό κτίριο, εμβληματικής φυσιογνωμίας και σημείο αναφοράς (τοπόσημο)
του Λιμένα του Πειραιά. Κρίνεται διατηρητέο το εξωτερικό του κέλυφος. Εσωτερικά οιδιαμορφώσεις θα γίνουν με μεγαλύτερη ελευθερία. Σημαντικό ζήτημα είναι η με ευφάνταστοτρόπο αξιοποίηση των κυψελών. Θα απαιτηθεί η διατήρηση ορισμένου αριθμού κυψελώνως δείγμα ιστορικής μνήμης της λειτουργίας του χώρου.
Το λειτουργικό Πρόγραμμα του Μουσείου θα εκπονηθεί σε συνεργασία με το ΥπουργείοΠολιτισμού.
Το εμβαδόν της οριοθετημένης περιοχής μελέτης του Εθνικού Ναυτικού Μουσείου,
κτίριο και ο περιβάλλων χώρος του, ορίζεται σε 8.130μ2.
Το εμβαδόν της συνολικής επιφάνειας του κτιρίου που είναι άμεσα εκμεταλλεύσιμο
καλύπτοντας τρεις ορόφους χωρίς τις εγκαταστάσεις των κυψελών είναι περίπου
7.400μ2.
Η αξιοποίηση των κυψελών που καταλαμβάνουν όλη την επιφάνεια των ενδιάμεσων
ορόφων (2400μ2) σε ύψος 27.00μ θα αυξήσουν κατά πολύ τη χωρητικότητα του.
Λόγω της ιδιομορφίας του στατικού φορέα θα απαιτηθεί ιδιαίτερη μελέτη για εναλλακτικέςπροσεγγίσεις κι επιλύσεις για την δυνατότητα της αξιοποίησής τους.

Ενδεικτικά στο Μουσείο μπορούν να χωροθετηθούν:
• Οι μόνιμες συλλογές του σημερινού μικρού Ναυτικού Μουσείου στη ΖΕΑ.
• Νέες συλλογές που θα προσφερθούν
• Αρχείο ναυτικών χαρτών
• Εκθετήριο ομοιωμάτων πλοίων
• Ενάλιες αρχαιότητες
• Διοίκηση, καφέ και εστιατόριο στο δώμα με καταπληκτική θέα
• Στην ενότητα του Ναυτικού Μουσείου μπορούν να εντάσσονται επίσης περιοδικές
εκθέσεις και διάφορες εκδηλώσεις με συναφή θέματα (όπως πχ για τα Λιμάνια του
Κόσμου -αφιέρωμα κάθε χρόνο σε ένα λιμάνι).
Ο υπαίθριος περιβάλλων χώρος του Μουσείου διαμορφώνεται κατ’ επέκταση του κτιρίουμέχρι τη θάλασσα. Περιλαμβάνει και τον ισόγειο χώρο κάτω από τον διάδρομο με τουςγερανούς, του οποίου προτείνεται η κατεδάφιση των αμφίπλευρων περιμετρικών τοίχων.Ο υπαίθριος χώρος αποτελεί συνέχεια του εκθετηρίου του Μουσείου.
Διαμορφώνονται:
• Υδάτινες περιοχές και κανάλια όπου μπορεί να ελλιμενιστεί συμβολικά ένα ιστορικόπλοίο.
• Υπαίθριες πλατφόρμες και υπόγειος θαλάσσιος χώρος για ανάδειξη εναλίων αρχαιοτήτωνκλπ.
16

5.1.3 Μουσείο Μετανάστευσης

Τοποθετείται στο χώρο της «Πέτρινης» αποθήκης.
Χαρακτηρίζεται σαν κτίριο διατηρητέο. Είναι αξιόλογο δείγμα πετρόκτιστης αποθήκης του τέλους του 19ου αιώνα.
Το εμβαδόν του κτιρίου είναι 3500 μ2
Το εμβαδόν του οριοθετημένου περιβάλλοντος χώρου ορίζεται σε 9.580 μ2

Το εύρος του περιεχομένου του είναι ανοικτό σε διερεύνηση.

Ενδεικτικά μπορεί να αναφέρεται:
Στη μετανάστευση του εργατικού δυναμικού των αρχών του 20ου αιώνα.
Στη μεσοπολεμική μετανάστευση της διανόησης.
Στη μετανάστευση προσφύγων από Μ. Ασία και Κωνσταντινούπολη.
Στη ιστορία των αποικιών – πρώτοι μετανάστες και στη μυθολογία.
Γενικότερα μπορεί να επεκταθεί σε πεδία συνεννόησης των λαών, ιδιαίτερα κρίσιμα κι επίκαιρα σήμερα, με συνέδρια, εκδηλώσεις, εκθέσεις, μουσικές του κόσμου κλπ.

Μπορούν ακόμα να στεγαστούν αρχεία φωτογραφιών, μουσικά ντοκουμέντα, ρεμπέτικα κλπ.
Απαιτείται συνεργασία με το Υπ. Πολιτισμού και στη βάση του λειτουργικού προγράμματος θα καθοριστεί ο απαιτούμενος χώρος.

Αν απαιτηθεί επί πλέον χώρος θα κατασκευαστεί σε ανεξάρτητο κτίριο παράπλευρα του υπάρχοντος.

Θα διαμορφωθεί χώρος καφέ – αναψυκτηρίου στον υπαίθριο χώρο.

17

5.1.4 Θεματικό Πάρκο
Αναπτύσσεται στο χώρο που είναι γνωστός ως Μικρή Αποθήκη.Έχει εμβαδόν συνολικής επιφάνειας κτίσματος 9.000 μ2
Θεωρείται διατηρητέο το περίγραμμα του κτιρίου, με ελευθερία χρήσης στο σωτερικό
και στη διαμόρφωση των όψεων. Στον χειρισμό της μορφολογίας του δεν πρέπει να χαθείη ιστορική μνήμη της βιομηχανικής λειτουργίας του.
Μπορεί να έχει σαν ενδεικτική θεματολογία:
• Την ναυτική ιστορία της Χώρας και των λιμανιών της και ιδιαίτερα του Πειραιά σε όλεςτις ιστορικές περιόδους.
• Την ναυτική ιστορία των χωρών της λεκάνης της Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και
της σχέσης τους με την ελληνική ναυτιλία.
• Την ιστορία της Πόλης του Πειραιά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
• Αναπαραστάσεις με όλα τα σύγχρονα μέσα και τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας
πολιτισμών ναυτιλιακών χωρών, του υποθαλάσσιου ζωικού και φυτικού κόσμου, και τηςΜάχης της Σαλαμίνας.
• Να αποτελέσει ένα σύγχρονο και με την ευρύτερη έννοια «Μουσείο της Θάλασσας»
18

5.1.5 Κτίριο Εκθέσεων και άλλων Πολιτιστικών Λειτουργιών
Εμβαδόν συνολικής επιφάνειας κτίσματος 15.500 μ2
Τοποθετείται στο χώρο του κτιρίου που είναι σήμερα γνωστό ως Μεγάλη Αποθήκη.
Έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με την Μικρή Αποθήκη. Αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο καιθα πρέπει αντιμετωπισθούν μορφολογικά από κοινού με την ίδια αντίληψη.
Περιεχόμενο λειτουργιών μπορεί να είναι:
• Εκθεσιακός χώρος περιοδικών εκθέσεων και Μπιενάλε Πειραιά
• Εκθεσιακός χώρος μόνιμων εκθέσεων (πχ συλλογών δωρητών κινηματογραφικών
αρχείων κλπ)
• Μικρό συνεδριακό κέντρο χωρητικότητας έως 300 ατόμων
• Χώροι ανάπτυξης καινοτομιών
• Αίθουσες για σχολή χορού, ηχογραφήσεων ή άλλων παρεμφερών δραστηριοτήτων,
studio καλλιτεχνών
• Διοίκηση, εστιατόριο, καφέ19

5.1.6 Οριοθέτηση περιβάλλοντα χώρου των κτιρίων 5.1.3 και 5.1.4

Ο περιβάλλων χώρος των κτιρίων του Θεματικού Πάρκου και των Πολιτιστικών
Εκδηλώσεων (5.1.3 και 5.1.4) είναι κοινός και περιλαμβάνει τον χώρο της Εμπορικής Ζώνης
(5.1.6) και την πλατφόρμα που ενώνει τα κτίρια στη στάθμη +12.00μ (5.2.2.4).
Εμβαδό αντίστοιχα κάτω επιφάνειας (συμπεριλαμβανομένου των ισογείων των κτιρίων)
7.800μ2 και άνω επιφάνειας (πλατφόρμα) 3.200μ2.
5.1.7 Μικρή Εμπορική Ζώνη
Σήμερα λειτουργεί σαν σταθμός αναμονής επιβατών.
Ο σταθμός καθαιρείται και η περιοχή αναμορφώνεται. Δημιουργούνται αίθουσες για
μικρά ισόγεια ή διώροφα καταστήματα.
Το εμβαδόν της συνολικής επιφάνειας των καταστημάτων είναι κατ’ εκτίμηση 600- 800 μ2.
Τέτοια καταστήματα μπορεί να είναι: βιβλιοπωλείο, μικροαντικείμενα, αναμνηστικά, ελληνικήδιατροφή, ποτά, χειροτεχνήματα,
cafe, εστιατόριο, ζαχαροπλαστείο, φαρμακείο κλπ.
Στο σημείο αυτό τοποθετείται άμεση προσπέλαση προς το Λιμενικό Χώρο
5.1.8 Δεξαμενές
Είναι ιδιαίτερα σημαντικού μεγέθους πετρόχτιστες κατασκευές που χρησιμοποιούνται
για τις επισκευές πλοίων.
Προστατεύονται ως διατηρητέες, αφού είναι ευρέως γνωστό ότι πολλές από τις πέτρεςπροέρχονται από το γειτονικό Τείχος του Κόνωνος.
Η ιδιομορφία τους και το μεγάλο ύψος τους μπορούν να δημιουργήσουν, με προσωρινέςκατάλληλες και ευφάνταστες διαμορφώσεις, χώρους εξαιρετικού ειδικού ενδιαφέροντοςόπου θα φιλοξενούνται ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες.
Τέτοιες μπορεί να είναι περιοδικές εκθέσεις πλοίων, εγκαταστάσεις, εκθέσεις, ήχος
νερού, συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ενάλιων αντικειμένων και άλλα.
Έχουν επιφάνεια 4.100 μ2 η μεγάλη και 2.000μ2 η μικρή.
5.1.9 Χώρος
Parking
Δημιουργείται υπόγειο διώροφο
Parking σε λωρίδα (μέσου) πλάτους 35μ από Βορρά
προς Νότο, σε τμήμα των σημερινών εγκαταστάσεων στο Καστράκι. Εκτείνεται μεταξύ

των οδών Οδ. Ανδρούτσου προς βορρά, Αθανασίου Διάκου προς δυσμάς και μέχρι τα
όρια του χώρου στάθμευσης της πυροσβεστικής προς νότο. Ανατολικά συνορεύει με

Αρχαιολογικό Μουσείο.

Το εν λόγω γήπεδο έχει εμβαδόν 9.800μ2.
Μπορεί να έχει χωρητικότητα για 500 περίπου αυτοκίνητα, στα οποία θα πρέπει να
προστεθούν και οι χιλιάδες υπαίθριες θέσεις
Parking κάτω από τη Λ. Α.Παπανδρέου μέχριτην Ακτή Βασιλειάδη.

5.2 Χρήσεις Περιβάλλοντος Κοινόχρηστους Χώρου

Ο Περιβάλλων Χώρος περιλαμβάνει όλο τον ελεύθερο σε κοινή χρήση χώρο της
Πολιτιστικής Ακτής, που περιβάλλει τις ανωτέρω οριοθετημένες περιοχές των κτιριακώνεγκαταστάσεων.
Αναπτύσσεται και καταλαμβάνει τους ακόλουθους χώρους ή εκτάσεις:
• Την κοινόχρηστη έκταση νότια της Λ. Κέκροπος μεταξύ των χώρων λειτουργίας τουΟ.Λ.Π., της Ηετιώνειας Ακτής και της Ακτής Βασιλειάδη που περιβάλλει τις αποθήκες,το
silo και τις δεξαμενές (Πιν. 1-α).
Μια λουρίδα 10-15μ που αναπτύσσεται παράλληλα της νότιας πλευράς του εσωτερικού αυτοκινητόδρομου του Λιμένος σε όλο του το μήκος καλύπτοντας τη βόρεια πλευράτης διατηρούμενης κατά την Α φάση Ακτής Βασιλειάδη μέχρι και το ανατολικό όριο τουοικοπέδου του Μουσείου Μετανάστευσης (Πιν. 1-β).

• Όλο το χώρο πάνω από το υπόγειο
Parking βόρεια της Λ. Κέκροπος μέχρι την οδό Οδ.Ανδρούτσου, δυτικά μέχρι τα όρια του Αρχαιολογικού Μουσείου και της οδού Κανάρη,και ανατολικά μέχρι την οδό Αθ. Διάκου (Πιν. 1-γ).
• Την περιοχή βόρεια και κατά μήκος της οδού Κέκροπος σε όλο το βάθος και μήκος τηςιδιοκτησίας του Ο.Λ.Π., στα όρια με το Δήμο Δραπετσώνας (Πιν. 1-δ)
• Τον χώρο ο οποίος λειτουργεί σαν ελεύθερο
parking του Λιμένος Ν.Α. της Λ. Κέκροπος(Πιν. 1-ε).
• Συνολική Επιφάνεια Περιβάλλοντα Χώρου κατά την Α φάση (δεν προσμετράται η
ημιδιαμορφωμένη περιοχή βόρεια και κατά μήκος της οδού Κέκροπος, Πιν. 1-δ και οι
επιφάνειες των οικοπέδων των κτιρίων και των δεξαμενών): περίπου 50.000τ.μ.
Κατά την τελική φάση 87.300τ.μ.
Όλοι οι ανωτέρω προτεινόμενοι προς διαμόρφωση χώροι (πράσινο, πλακόστρωτοι χώροι,πλατείες, εγκαταστάσεις κλπ) δημιουργούν ένα πλαίσιο ενιαίων αλληλοδιεισδούμενωνπεριοχών προσβάσιμων από πεζούς, ποδήλατα, εμποδιζόμενα άτομα. Διαμορφώνουν
διαδρομές οι οποίες προσφέρουν ξεκούραση, χαλάρωση, θέα, πολύμορφες και
πολύπλευρες φιλικές δραστηριότητες και εγκαταστάσεις.
Με τη σύγχρονη αντίληψη τους θέλουν να προσελκύσουν όλες τις ηλικίες για όλη τη
διάρκεια της ημέρας και ιδιαίτερα να κεντρίσουν τη νεολαία
Στόχο έχουν να περιβάλλουν και να συμπληρώσουν με αντίστοιχη ποιότητα τα
συγκροτήματα των Μουσείων, του Θεματικού Πάρκου και των άλλων λειτουργιών και νααναβαθμίσουν όλη την περιοχή.
Συγκεκριμένα περιλαμβάνουν:

5.2.1. Χώροι Πρασίνου
5.2.1.1. Πάρκο

Διαμορφώνεται σε όλο τον χώρο πάνω από το
Parking.
Η συνολική του επιφάνεια ορίζεται σε εμβαδόν 9.800 μ2.
Ξεκινάει από το υψόμετρο +6.00επί της οδού Οδυσσέα Ανδρούτσου και ιαμορφώνεταιμε βαθμιδωτή κλίση προς νότια και δυτικά προσφέροντας μια μοναδική θέα προς τηθάλασσα και τον αρχαιολογικό χώρο.
Μπορεί να έχει μικρές εγκαταστάσεις, όπως αναψυκτήριο, κατασκευές, μικρά καθιστικά,υδάτινες κατασκευές, χώρους υγιεινής και δίκτυα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.
Συνδυάζει περιοχές με υψηλό και χαμηλό πράσινο.
Ενοποιείται και με το σημερινό ημιεγκαταλελειμμένο παρκάκι «Της Αγάπης» και το
αναμορφώνει.
Ένας κεντρικός πεζόδρομος διασχίζει το Πάρκο από βορρά προς νότο, συνεχίζει σαν
πεζογέφυρα πάνω από τη Λ. Κέκροπος και απολήγει την Ηετιώνεια Ακτή.
Δημιουργεί μαζί με τον υπαίθριο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου, τον ΑρχαιολογικόΧώρο, το Πάρκο της Δραπετσώνας, τον χώρο ΟΛΠ/ΟΣΕ και την Πολιτιστική Ακτή μιαενότητα ανοιχτού χώρου, πνεύμονα όλης της (σήμερα) υποβαθμισμένης περιοχής.23

5.2.1.2. Περιοχές Φύτευσης
Περιοχές χαμηλού και ψηλού πρασίνου, πυκνών ή αραιών δενδροφυτεύσεων, σε μια
πολυμορφία ελεύθερων ή γραμμικών σχηματισμών διαμορφώνονται διάσπαρτα στο
χώρο.
5.2.1.3. Η κεκλιμένη περιοχή βόρεια της Λ. Κέκροπος
Βρίσκεται μέσα στα όρια της ιδιοκτησίας του Ο.Λ.Π. κάτω από το Πάρκο Ελευθερίας
του Δήμου Δραπετσώνας. Συνορεύει με το Δήμο Δραπετσώνας και αναπτύσσεται σε όλοτο μήκος της Λ. Κέκροπος.
Το εμβαδόν της περιοχής είναι 10.600μ2.
Είναι μια ελεύθερη περιοχή ημιδιαμορφωμένη.
Τη διασχίζει σε όλο της το μήκος ένας ενδιαφέρων ξύλινος πεζόδρομος.
Ενσωματούμενη στην υπό μελέτη περιοχή θα βελτιωθεί με πλούσια φύτευση και
καθιστικά.
Στο χώρο αυτό και στο ύψος του μελλοντικού Μουσείου Μεταναστών υπάρχει
κλιμακοστάσιο που οδηγεί από το υψόμετρο του Πάρκου Ελευθερίας στον ξύλινο
πεζόδρομο. Θα συμπληρωθεί με ανελκυστήρα για ΑΜΚ. Με μία πεζογέφυρα πάνω από τηνΚέκροπος θα ενώσει το Πάρκο και τα συγκροτήματα των πολυκατοικιών της Δραπετσώναςμε το Μουσείο Μεταναστών και την υπόλοιπη Πολιτιστική Ακτή.

Επειδή στο χώρο αυτόν υπήρχε η παλαιά περιτοίχιση των Ηετιώνιων Τειχών, προτείνεταινα φωτιστεί κατάλληλα όλη η βραχώδης ακτή.
5.2.2. Πλατείες - Καθιστικά
5.2.2.1. Πλατεία εκδηλώσεων
Ο χώρος μπροστά από τις κερκίδες της πεζογέφυρας
Με εναλλακτικές ξύλινες πλατφόρμες μπορεί να χρησιμοποιείται για μικρότερες ή
μεγαλύτερες εκδηλώσεις.5

5.2.2.2. Πλατεία εμπορικής αγοράς
Ο χώρος της μικρής «εμπορικής» αγοράς μεταξύ των δύο αποθηκών.
Διαμορφώνεται με νησίδες πρασίνου, καθιστικά
cafe κλπ. Εδώ τοποθετείται μια ασική
πρόσβαση και επικοινωνία με το λιμάνι.
5.2.2.3. Η επιμήκης επιφάνεια κατά μήκος του καναλιού
Αναπτύσσεται κατά μήκος του καναλιού που περιβάλλει τη ΝΑ πλευρά του Εθνικού
Ναυτικού Μουσείου. Έχει πλάτος 15μ
Διαμορφώνεται με ανάγλυφο πράσινο, πλακόστρωτα, καθιστικά και έχει σαν βάση τηνιδέα της λειτουργίας μιας «παράκτιας όχθης» αναψυχής. Περιλαμβάνει και την υπάρχουσαδενδροφύτευση.
5.2.2.4. Η άνω πλατεία - πλατφόρμα που ενώνει τις δύο αποθήκες στη στάθμη +12.00.
Αποτελεί μια όαση «κρεμαστού» πρασίνου σε αυτό το ύψος. Έχει απέραντη θέα προς
όλη την περιοχή, με κερκίδες και καθιστικά, με αίθρια. Η ύπαρξη άνετης ράμπας πεζώνκάνει άμεση την επικοινωνία και την πρόσβαση από το βασικό επίπεδο κυκλοφορίας τουισογείου και ενοποιεί την πλατεία με τον κάτω χώρο.
5.2.3. πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι, περίπατοι
5.2.3.1. Ο βασικός κεντρικός πεζόδρομος.
Ακολουθεί τα ίχνη του σημερινού υπάρχοντος δρόμου μεταξύ του
silo και των αποθηκών.Αποτελεί τη βασική αρτηρία κυκλοφορίας πεζών.
Περιβάλλεται από τις αποθήκες από τη μια πλευρά και από την υπάρχουσα δενδροστοιχία από
την άλλη. Διασχίζει όλη την Πολιτιστική Ακτή με έξοδο προς τη θάλασσα. Έχει πλάτος 10.00μ.• Στην αρτηρία αυτή τοποθετούνται βασικές λειτουργίες της Πολιτιστικής Ακτής όπως:
Οι κεντρικοί είσοδοι του Εθνικού Ναυτικού Μουσείου, του Θεματικού Πάρκου και τουκτιρίου των Εκθεσιακών Χώρων.
• Η πλατεία εκδηλώσεων και η εμπορική πλατεία οι οποίες διαμορφώνονται στην επέκτασητων ορίων της .
• Η εκκίνηση και κατάληξη των ραμπών προς την άνω πλατεία – πλατφόρμα και προς τονταινιόδρομο.
• Το σημείο εξόδου – εισόδου της υποθαλάσσιας σύνδεσης με την απέναντι Ακτή
Λέοντος
5.2.3.2. Ο Μεγάλος Περίπατος

Ένα συνεχές δίκτυο πεζοδρόμων, ραμπών, επιπέδων και πεζογεφυρών δίνει τη
δυνατότητα στον πεζό να διασχίσει ανεμπόδιστα όλο το χώρο από το πάρκο και όλη τηνΠολιτιστική Ακτή, με ποικιλία διαδρομών, ή στάσεων, όπως όλη η παραθαλάσσια διαδρομή,
εράσματα σε διαφορετικά ή στο ίδιο επίπεδο, πάνω από τις δεξαμενές με κινητές γέφυρες,ανεβοκατεβάσματα, στάσεις με διαφορετικό περιεχόμενο και θέα.
Η βασική διαδρομή του Μεγάλου Περιπάτου μπορεί να είναι αναγνωρίσιμη με
συγκεκριμένη επικάλυψη π.χ. ξύλο και με παράλληλη δενδροφύτευση.
5.2.3.3. Πεζοδρομήσεις
Προτείνεται σε πρώτη φάση να πεζοδρομηθούν οι οδοί Αρκαδίου και Δογάνη. Σε δεύτερηφάση να εξεταστεί η πεζοδρόμηση της οδού Κανάρη.

5.2.3.4. Πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι
Τα υπάρχοντα πεζοδρόμια διευρύνονται περιλαμβάνοντας και διελεύσεις ποδηλάτων.
Δημιουργείται συνεχές δίκτυο ποδηλατοδρόμων από την οικιστική περιοχή της οδού
Οδ. Ανδρούτσου μέσω του πάρκου μέχρι τη Πολιτιστική Ακτή. Σημειώνεται ότι από τηνπρόταση του 2003 είχε αποφασισθεί η δημιουργία πεζοδρόμου – ποδηλατοδρόμου απότα Καμίνια (Ρετσίνα) μέχρι την Ηετιώνεια Ακτή κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμήςΟΣΕ, η οποία εγκαταλείφθηκε, λύση την οποία υιοθετεί και το ΥΠΕΚΑ
5.2.4. Μικρές εγκαταστάσεις
5.2.4.1. Ταινιόδρομος
Είναι ο διώροφος διάδρομος όπου οι γερανοί κατέβαζαν τα σιτηρά από τα πλοία και
μέσω του ταινιόδρομου τα προωθούσαν στο
silo.
27Είναι πολύ ενδιαφέρουσα κατασκευή. Κρίνεται διατηρητέα με τη διατήρηση ταυτόχρονατων υπαρχόντων γερανών.
Το ισόγειο και ο όροφος με τον ταινιόδρομο ενσωματώνονται στο χώρο του ΝαυτικούΜουσείου. Το δώμα είναι χώρος κοινόχρηστος και αποτελεί τμήμα του Μεγάλου παραλιακού
Περιπάτου με ανεμπόδιστη συνολική θέα της θάλασσας και του λιμανιού. Στο τέρμα του Αορόφου και στο δώμα μπορεί να δημιουργηθεί χώρος για ρέμβη ή
cafe
5.2.4.2. Ράμπες
Μια ενότητα ραμπών για πεζούς συμπληρώνει το δίκτυο
πεζοδρόμων και δημιουργεί ανεμπόδιστη και συνεχή
κυκλοφορία σε όλα τα επίπεδα (ταινιόδρομο, πλατεία
πλατφόρμα, κερκίδες, πεζογέφυρες)
5.2.4.3. Πεζογέφυρες υπέργειες και υπόγειες
Μια μεγάλη πεζογέφυρα πάνω από τη Λεωφόρο Κέκροπος ενώνει το Πάρκο με την
Πολιτιστική Ακτή. Έχει πλάτος 5.00 μ και καλύπτει και κυκλοφορία ποδηλάτων. Σημειακάμπορεί να διαμορφώνεται με μικρά καθιστικά ή μικρούς ανοιχτούς εκθεσιακούς χώρους.
Απολήγει σε μια διαμόρφωση κερκίδων στην «πλατεία εκδηλώσεων» όπου η αριστερή καιδεξιά πλευρά της αποτελούν τις απολήξεις της πεζογέφυρας- πεζοδρόμου.
Δεύτερη πεζογέφυρα προτείνεται μεταξύ του Πάρκου Ελευθερίας της Δραπετσώνας
και του κοινόχρηστου χώρου μπροστά από το Μουσείο Μεταναστών

Οι πεζογέφυρες δίνουν έμφαση και αποτελούν βασικά στοιχεία της ενότητας του
Δήμου Δραπετσώνας με τις εγκαταστάσεις της Πολιτιστικής Ακτής
5.2.4.4. Η είσοδος – έξοδος της υποθαλάσσιας ένωσης με την Ακτή Λέοντος
Η διασύνδεση αυτή κρίθηκε αναγκαία λόγω της κατασκευής στην περιοχή Λέοντος
(Κρουαζιέρα – Πειραϊκή) του Εκθεσιακού – Συνεδριακού Κέντρου και διευκόλυνσης
μετακίνησης χιλιάδων επισκεπτών, αποσυμφορίζοντας κυκλοφοριακά τους κεντρικούςοδικούς άξονες του Πειραιά.

5.2.4.5. Κατακόρυφες επικοινωνίες
Σε συγκεκριμένα σημεία υπάρχουν κόμβοι με κλιμακοστάσια και ανελκυστήρες για ναδιευκολύνουν την κίνηση των Ατόμων Μειωμένης Κινητικότητας και τις τροφοδοσίες.8

5.2.4.6. Κερκίδες, αναβαθμοί.
Ένας ικανός και ποικίλος σχηματισμός κερκίδων,
αναβαθμών, πλατφορμών από ξύλο ή άλλα υλικά
δημιουργούν χώρους αναψυχής, παιχνιδιών, χαλάρωσης ή
χώρους παρακολούθησης εκδηλώσεων
5.2.5. Υδάτινες επιφάνειες – κανάλια

Το υδάτινο στοιχείο με τη μορφή καναλιών ή αβαθών
λιμνών εισχωρεί στην περιοχή της Πολιτιστικής Ακτής
πλαισιώνοντας κτίρια ή κατασκευές. Διαμορφώνει ιδιαίτερες
περιοχές αναψυχής (όχθες) δημιουργώντας ταυτόχρονα
ιδανικότερες συνθήκες μικροκλίματος
5.2.6. Υπαίθριο
Parking
Διαμορφώνεται και οργανώνεται η σημερινή υπάρχουσα αδιαμόρφωτη σε χώρο
παρκαρίσματος έκταση στη ΝΑ πλευρά της Λ. Κέκροπος.
Έχει εμβαδόν 5.900 μ2.
5.2.7. Λειτουργία
monorail
Προτείνεται η σχεδιαζόμενη διαδρομή του
monorail να μην εισχωρεί στην ΠολιτιστικήΑκτή. Με μεταφορά εκτός από τους σταθμούς επιβίβασης επί της πεζογέφυρας τηςΚέκροπος επιτυγχάνεται η εξυπηρέτηση και των δύο ζωνών (Λιμανιού και Ακτής).
Άλλος σταθμός επιβίβασης μπορεί να είναι στην πεζογέφυρα στο ύψος του Μουσείου
Μεταναστών.

5.2.8. Προσβασιμότητα
Όπως έχει ήδη διατυπωθεί, η πρόσβαση και η κίνηση Ατόμων Μειωμένης Κινητικότηταςδιασφαλίζεται σε όλους τους χώρους με ράμπες και ανελκυστήρες.
Σε όλα τα κτίρια υπάρχει πρόσβαση για ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα, οχήματατροφοδοσίας κλπ
Θέλουμε να επισημαίνουμε και τα εξής:
Δεξιά του Μουσείου Μεταναστών στα όρια με την Λ. Κέκροπος τοποθετείται ο χώροςτου μελλοντικού αμαξοστασίου του
monorail.
Προτείνουμε τμήμα του αμαξοστασίου να στεγαστεί και το δώμα του στεγάστρου να
φυτευθεί, αναδιαμορφώνοντας το χώρο προς όφελος της περιοχής
Με τους πεζοδρόμους και τη δημιουργία μιας μεγάλης πεζογέφυρας δίνει τη δυνατότητατης ανεμπόδιστης και άμεσης πρόσβασης των κατοίκων της πάνω περιοχής στις
γκαταστάσεις της Πολιτιστικής Ακτής. Στην περίπτωση ανάδειξης της λιμενοβιομηχανικής
περιοχής Λιπασμάτων, το αμαξοστάσιο του
monorail θα μεταφερθεί στο εμπορικό λιμάνι,σε τμήμα του Κρηπιδώματος Δραπετσώνας (Γ1).

6. ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ


Η όλη σύλληψη των επεμβάσεων στα κτίρια και του σχεδιασμού του Περιβάλλοντος
χώρου της Πολιτιστικής Ακτής, ακολουθεί και εναρμονίζεται με τις σύγχρονες ενεργειακές
και περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις δεσμεύσεις τις ισχύουσας κοινοτικής και ελληνικήςνομοθεσίας. Με γνώμονα την περιβαλλοντική ευαισθησία τίθεται ως στόχος να γίνει ο
Πειραιάς ένα «πρότυπο
ECO PORT, το πιο σημαντικό περιβαλλοντικό λιμάνι της Μεσογείου».Έτσι θα δοθεί στους κατοίκους του Πειραιά και του λεκανοπεδίου ένας ακόμη χώροςπου θα αξιοποιεί τις κλιματολογικές συνθήκες και θα συμβάλλει στην θερμική οπτική και
ακουστική άνεση κατοίκων και χρηστών.
Για την θερμική άνεση θα αναλυθούν τα κλιματολογικά δεδομένα και θα προταθούν
εφαρμόσιμες λύσεις αντιμετώπισης ή αξιοποίησης τους.
Για την ακουστική άνεση θα ληφθούν υπόψη ο θόρυβος του λιμανιού και ο θόρυβος απότη βαριά κυκλοφορία και θα εφαρμοστούν λύσεις όπως η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων καιη εκμετάλλευση της φύτευσης για τη δημιουργία φραγμάτων ήχου.
Η οπτική άνεση ως παράμετρος σχεδιασμού θα ενσωματωθεί τόσο στην αισθητική
αξιολόγηση των παραπάνω εφαρμογών όσο και στην συνολική αντιμετώπιση της σύνθεσηςτης οποίας αποτελεί βασικό κριτήριο.
Ο σχεδιασμός των χώρων θα ασχοληθεί με τις επιστρώσεις, περιφράξεις, εξοπλισμό,
φυτεύσεις, τεχνητά στοιχεία νερού και με τη διαμόρφωση του εδάφους. Η επιλογή καιο χειρισμός των παραπάνω στοιχείων επηρεάζει σημαντικά τη λειτουργικότητα, τονχαρακτήρα και την περιβαλλοντική συμπεριφορά του χώρου.
Βασικές παράμετροι θεωρούνται οι ακόλουθοι:
6.1. Αειφορία - εξοικονόμηση πόρων
Η αειφορία διασφαλίζει τη λειτουργία του χώρου στο διηνεκές με την ελάχιστη δυνατήκατανάλωση ενέργειας και πόρων. Σε αυτή την κατεύθυνση θα προταθούν μέτρα όπως:
• Εξοικονόμηση νερού μέσω της διαχείρισης των ομβρίων υδάτων, της δημιουργίας
υπόγειων δεξαμενών, της επιλογής κατάλληλης φύτευσης κλπ
• Εξοικονόμηση ενέργειας με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (χρήση
φωτοβολταϊκών σις στέγες των κτιρίων)
• Εξοικονόμηση πόρων και υλικών με τη διατήρηση των αξιόλογων κτισμάτων για τα οποίαθα προβλεφθεί ενεργειακή αναβάθμιση .
• Αποκομιδή απορριμμάτων με σύγχρονο και ευέλικτο τρόπο με ταυτόχρονη χρήση
ανακύκλωσης
6.2. Λειτουργικότητα και Δεδομένα σχεδιασμού
Σχετίζεται με τα τεχνητά στοιχεία του υπαίθριου χώρου, την επιλογή των υλικών τους, τοχρώμα, την εμφάνιση και την περιβαλλοντική απόκριση τους. Αξιολογεί τις επικρατούσεςσυνθήκες και προτείνει λύσεις ή εφαρμογές τεχνικών με λεπτομερή λειτουργική καιαισθητική θεώρηση.

6.3. Ταυτότητα (του τόπου)
Τα φυσικά υλικά και κυρίως αυτά που είναι διαθέσιμα σε μικρή απόσταση, η
ενσωμάτωση φυσικών στοιχείων νερού και η αξιοποίηση της ενδημικής βλάστησης, είναιτα χαρακτηριστικά που δίνουν την αίσθηση της ταυτότητας, η οποία ενσωματώνει ταπολιτιστικά πρότυπα δίχως να αντιστρατεύεται το φυσικό περιβάλλον, για τη δημιουργίαευχάριστων συνθηκών διαβίωσης.

6.4. Πολιτισμικοί παράγοντες

Η αφομοίωση των πολιτιστικών προτύπων θα εκφραστεί και στην τυποποίηση των
επιμέρους στοιχείων του αστικού εξοπλισμού (
urban equipment), όπως φωτιστικά,
καθιστικά, σημάνσεις, περιφράξεις κλπ. Η ποιότητα αυτών των στοιχείων σε συνδυασμόμε το βαθμό συντήρησης τους εκφράζουν το επίπεδο πολιτισμού των πόλεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου